Shiatsu & Massage Praktijk Halsema

Triggerpoint Therapie

Ik heb de opleiding gedaan voor triggerpointcoach.

Triggerpoints ontstaan wanneer het zenuwstelsel overactief is. Deze overactiviteit ontstaat veelal door ongunstig gebruik van spieren, maar kan ook ontstaan door leefstijl of omgevingsfactoren, overbelasting, een ongeluk, onderbelasting van de spieren zoals gips of een zittend beroep, ziekten, stress en de aanwezigheid van andere triggerpoints.

Als je op een triggerpoint drukt doet het pijn, een actieve triggerpoint doet al pijn zonder aanraken. En misschien wel het belangrijkste, die pijn kan uitstralen naar andere plekken in het lichaam, de afgeleide pijn. Als een triggerpoint de hoofdoorzaak is van de klacht, verdwijnt de pijn niet als er niks aan de triggerpoint gedaan wordt. Als je dan op een actieve triggerpoint drukt kan dit een heftige reactie geven. Dus sluit triggerpoint niet uit bij klachten.

In het hele lichaam kunnen triggerpoints zorgen voor gespannen of stijve spieren, kramp, gewrichtsslijtage, overgevoeligheid, ontstekingsverschijnselen, (allerlei soorten) pijn, tintelingen, coördinatieproblemen, krachtvermindering . Vaak worden deze beperkingen allang geaccepteerd als behorend bij de leeftijd of 'zo ben ik nu eenmaal'.

Triggerpoints hebben een voorspelbaar uitstralingsgebied en er is veel aan te doen, door middel van triggerpointmassage. Wanneer de gewone fysiotherapie niet helpt, dan is triggerpoint therapie vaak de oplossing.Het resultaat van triggerpoint massage varieert van directe afname of direct merkbare verbetering tot stapsgewijze verbetering van de klacht. Dit ligt eraan hoe lang de klacht al bestaat. Samen met thuis behandeling gaan we werken aan het gewenste resultaat.